The greates movie ever sold

Igår sände SVT1 Morgan Spurlocks senaste dokumentärfilm “The greatest movie ever sold” från år 2011. Jag som är väldigt faschinerad av reklambranschen satt och älskade hela filmen. Morgan Spurlock är blev år 2004 känd för sin dokumentärfilm ”Supersize me” där han levde på endast McDonaldsmat i en hel månad. Parallellt med att man fick följa hur Spurlocks hälsa förändras visade han på hur snabbmatskedjor arbetar med att få oss att konsumera deras produkter. Han har även gjort dokumentärerna ”Morgan Spurlock 30 days” och ”Where in the world is Usama Bin Laden”.

I ”The greatest movie ever sold ” får man följa Spurlocks arbete att finansiera sin dokumentärfilm med endast produktplacering.
Han gör alltså en dokumentärfilm om produktplacering som finansieras helt av produktplacering. Man får följa med honom på
möten med potentiella finansiärer parallellt med att han intervjuar olika personer inom marknadsföringsbranschen.
När Spurlock väl fått finansiärer att nappa uppstår frågor kring konstnärligt uttryck och hur det påverkas av produktplacering.
Man får se intervjuer med allt ifrån kritiker till produktplacering och regissörer som pratar om vad de tycker om produktplacering
till en intervju med Donald Trump. Spurlock tar även upp vad det innebär att sälja sig själv som produktvänligt och sitt personliga varumärke.

Är man intresserad av reklambranschen och vill se hur det går till bakom kulisserna tycker jag att man absolut ska kolla in den här dokumentärfilmen.
Här kan man se filmen ända till 15 maj.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s