Sälj det med ord: Konsten att skriva reklam

Sälj det med ord: Konsten att skriva reklam är skriven av Mattias Åkerberg och Christer Wiklander. Mattias Åkerberg är frilandsande copywriter och håller föreläsningar om reklam och digitala utmaningar. Han driver också den populära bloggen pleasecopyme som handlar om att skriva reklam. I bloggen blandas texter om kreativitet och reklamskrivande med att intervjua personer i branschen. Christer Wiklander har jobbat som proffessionell copywriter i 35 år. Under sin karriär har han bland annat vunnit 7 guldägg, medförfattat ett antal böcker och startat utbildningen Professionell copywriter.

I boken Sälj det med ord: konsten att skriva reklam förklaras vad copywriteryrket innebär och hur man kommer dit. Man får konkreta tips och råd på hur, var och varför man ska skriva. Man får läsa intervjuer med personer som jobbar inom branschen och se hur kampanjer har blivit till och tänket bakom.

Det märktes att boken var skriven av människor som jobbar med att skriva säljande texter. Den var lättläst, relevant och intervjuerna var väldigt intressanta. Det var roligt att läsa om hur och vem som kom på uttryck som “Bananas are for monkeys” och hur tankarna gick när man tog in praktikanten Jerry i Ica reklamen. Jag älskade boken och funderar på att köpa den bara för att kunna bläddra i den efter inspiration.

Här man kan provläsa och köpa boken.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s