Krönika: “Progressiva” TV-Seriers Skämt på Icke-Vitas Bekostnad

Jag läste en väldigt intressant krönika på Nöjesguiden efter att ha blivit tipsad på Twitter. Krönikan är skriven av signaturen @tvknarkaren och heter “Progressiva” TV-seriers skämt på icke-vitas bekostnad.  Den handlar om hur den socialt konstruerade rasproblematiken hanteras i amerikanska mainstreamserier. Som exempel ges serier där rasism används som komiskt grepp och serier där rasifierade personer resonerar kring rasism.

Jag tycker att det är en väldigt intressant krönika om ett väldigt intressant ämne. Jag skriver ju min masteruppsats om representation och maktstrukturer i TV-serier vilket gör det här till en krönika som är av stort intresse för mig.

Om du gillar tankar kring TV-serier, deras representation av samhället och hur maktstrukturer upprätthålls genom mainstreamserier tycker jag att du ska läsa krönikan “Progressiva” TV-seriers skämt på icke-vitas bekostnad. 

“Det lustiga är dels att poängen med mångfald i en organisation aldrig berörs, dels att den faktiska diskriminering som sker utifrån exempelvis ras och kön behandlas som icke-existerande. Aldrig sägs det ett ord om att baksidan av diskrimineringsmyntet är, just det, kvotering av vita män. Märkligt nog har jag aldrig hört någon av de otaliga manliga, vita rollfigurerna i serier med liknande tema hålla brandtal om att de minsann vill bli bedömda och premierade utifrån sin kompetens och ingenting annat.”

Här kan du läsa krönikan. 

Leave a Reply

